Σε μουσικά θεάματα, όπως οι συναυλίες, παρατηρούμε αρκετά συχνά, πλέον, το κοινό από κάτω να είναι συνεχώς με μια κάμερα στο χέρι, η οποία συνήθως είναι το κινητό του. Φυσικά, το αποτέλεσμα που παράγεται περιορίζεται στην απλή καταγραφή της στιγμής. Τί ισχύει όμως για έναν φωτογράφο που θέλει να παράγει ένα επαγγελματικό αποτέλεσμα;

Αναμφισβήτητα, οι συνθήκες σε τέτοιους χώρους, δεν είναι και οι καλύτερες δυνατές. Οι απαιτήσεις είναι σίγουρα υψηλές, με το φως να αλλάζει συνεχώς, τις κινήσεις των μουσικών να είναι πολλές φορές απρόβλεπτες και η ελευθερία κινήσεων να είναι συχνά περιορισμένη.

 

Ρυθμίσεις μηχανής

Δεδομένου, λοιπόν, των δύσκολων συνθηκών, η ανάγκη για Manual λειτουργία είναι αδήριτη. Το περιορισμένο φως επιβάλλει τη χρήση ενός ανοιχτού διαφράγματος, της τάξεως του f/2.8 ή και πιο ανοιχτό μέχρι και f/1.8. Η χρήση φλας δε συνιστάται, όχι απαραίτητα επειδή θα είναι αναποτελεσματική, αλλά επειδή το αποτέλεσμα που παράγεται δεν είναι φυσικό. Κάποιες φορές μάλιστα μπορεί να απαγορεύεται κιόλας από τους υπεύθυνους της διοργάνωσης.

 

(Ένας από τους παράγοντες που καθιστούν επιτυχημένη μια φωτογραφία σε συναυλία, είναι η σωστή αποτύπωση της ατμόσφαιρας που επικρατεί εκείνη τη στιγμή.)

 

Μία μηχανή με καλή απόδοση στα υψηλά ISO είναι σχεδόν απαραίτητη, καθώς η τιμή της ευαισθησίας κυμαίνεται συνήθως από 1600 μέχρι 3200, ανάλογα πάντα με τις συνθήκες φωτισμού. Όσον αφορά την ταχύτητα κλείστρου, λόγω της κίνησης των μουσικών (ειδικά αν πρόκειται για κάποιο είδος μέταλ), απαιτείται μία γρήγορη ταχύτητα κοντά στο 1/160 ή και 1/200. Η ισορροπία λευκού συνιστάται να είναι στο αυτόματο, καθώς είναι αδύνατον να υπολογιστεί κάθε δευτερόλεπτο ποια είναι η σωστή θερμοκρασία.

Ένα ακόμη θέμα που είναι σημαντικό, αλλά ευέλικτο, είναι η επιλογή εστίασης. Πρόκειται ίσως για μια υποκειμενική επιλογή, καθώς έχει να κάνει με το τί βολεύει τον καθέναν. Η σημειακή εστίαση, με τον φωτογράφο να μπορεί να αλλάξει ανά πάσα στιγμή το σημείο στο οποίο εστιάζει η μηχανή του, είναι μια αποτελεσματική λύση η οποία, όμως, μπορεί να τον εκθέσει αν αργεί να αλλάξει το σημείο εστίασης.

 

Κάδρο

Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στο κάδρο. Ένα σύνηθες λάθος είναι να λείπει κάποιο χέρι ή το μισό όργανο από κάποιον μουσικό, κάτι το οποίο στις περισσότερες περιπτώσεις χτυπάει άσχημα στο μάτι. Δώστε σημασία στις διαφορετικές κατευθύνσεις του φωτός. Δείτε πώς αλλάζουν τα φώτα και περιμέντε για την κατάλληλη στιγμή για να κάνετε το κλικ.

 

 

Να είστε παρατηρητικοί! Σε ένα μουσικό θέαμα, είναι σίγουρο ότι θα υπάρχουν αρκετές λεπτομέρειες οι οποίες αξίζει να αποτυπωθούν, όπως κάτι που φοράει ο καλλιτέχνης, κάτι ιδιαίτερο που υπάρχει πάνω στη σκηνή κλπ. οπότε κρατήστε τα μάτια σας ανοιχτά. Κάτι ακόμη το οποίο προσφέρει πολλές επιλογές και αξίζει να αποτυπωθεί, είναι το κοινό. Από τους πολύ φανατικούς που βρίσκονται στην πρώτη σειρά και κρέμονται από τα κάγκελα μπροστά στο είδωλό τους επί σκηνής, μέχρι τις κλασσικές - αλλά πάντα εντυπωσιακές - λήψεις από το πίσω μέρος του χώρου με τη σκηνή να βρίσκεται στο βάθος και τα χιλιάδες χέρια υψωμένα στον αέρα.

Και μιας και αναφέραμε το κοινό, ας μην ξεχνάμε ότι κάποιοι από αυτούς για να βρίσκονται εκεί μπροστά σημαίνει ότι περίμεναν καιρό αυτή τη στιγμή κι έχουν έρθει από νωρίς. Ας τους δείξουμε τον απαραίτητο σεβασμό κι ας μην τους εμποδίζουμε όσο μπορούμε.

 

 

Επεξεργασία εικόνων

Δεδομένου των δύσκολων συνθηκών, είναι αναμενόμενο ότι οι λήψεις δε θα είναι και οι καλύτερες δυνατές από μόνες τους. Τις περισσότερες φορές, προκειμένου να αναδειχθεί λίγο παραπάνω το θέμα μας, χρειάζεται μία μικρή (έως και μεγάλη) βοήθεια στην επεξεργασία. Γι’ αυτόν τον λόγο τραβάμε πάντα σε raw μορφή τα αρχεία μας!

 

Υ.Γ.1: Ένα μεγάλο ευχαριστώ στην Αφροδίτη Ζαγγανά για τις συμβουλές αυτές, τις οποίες μοιράστηκε σε πρώτη φάση μαζί μου και κατ' επέκταση τώρα εγώ με όλους εσάς.
Υ.Γ.2: Όλες οι φωτογραφίες τού άρθρου ανήκουν στην Αφροδίτη Ζαγγανά