Λίγα λόγια
Αναλύσαμε τις δυνατότητες και τα πλεονεκτήματα ενός ευρυγώνιου φακού, όμως ας δούμε τώρα έναν λίγο πιο “ρεαλιστικό” φακό που σου επιτρέπει να αποτυπώσεις τον κόσμο όπως είναι γύρω σου, χωρίς να ανησυχείς για παραμορφώσεις.
Οι σταθεροί φακοί μπορεί να μην έχουν δυνατότητα για ζουμ, καθώς το εστιακό τους μήκος δεν μεταβάλλεται, αυτό όμως δεν τους εμποδίζει να αποτελούν την πρώτη επιλογή για κάθε επαγγελματία φωτογράφο! Κι αυτό γιατί μπορούν να παράγουν ένα πολύ πιο ποιοτικό αποτέλεσμα συγκριτικά με οποιονδήποτε άλλο ζουμ φακό. Είναι διαθέσιμοι σε διάφορα εστιακά μήκη, όπως 35mm, 50mm, 85mm κλπ και ιδιαίτερα περιζήτητοι.
(credits: Γιώργος Μασχαλίδης)
Κατασκευή
Η κατασκευή τους, συγκριτικά και πάλι με έναν ζουμ φακό, είναι πολύ πιο απλή, καθώς αποτελούνται από πολύ λιγότερα κομμάτια, κάτι το οποίο μειώνει το κόστος κατασκευής τους και κατ’ επέκταση την τιμή τους, αλλά και το συνολικό βάρος τού φακού. Οι περισσότεροι διαθέτουν διάφραγμα μεγαλύτερο από κάθε άλλο ζουμ φακό, επιτρέποντας σε περισσότερο φως να διεισδύσει στον αισθητήρα και προσφέροντας ταυτόχρονα ένα πολύ μικρότερο βάθος πεδίου όποτε αυτό χρειάζεται. Με λίγα λόγια έχουμε έναν φακό πιο ποιοτικό και πιο φθηνό, με μοναδικό (αν και πολύ σημαντικό) μειονέκτημα την έλλειψη δυνατότητας ζουμ.
(credits: Dimitris Vakri)
Χρήση
Σταθεροί φακοί χρησιμοποιούνται κυρίως από φωτογράφους πορτραίτων, προκειμένου να απομονώνουν αποτελεσματικά το πρόσωπο από το φόντο, προσφέροντας ένα δυναμικό αποτέλεσμα.
Το βασικό δίλημμα που έχετε για την αγορά ενός τέτοιου φακού, είναι ουσιαστικά ανάμεσα στο f1.4 και f1.8, με το f1.2 να υπάρχει σαν επιλογή, για όποιον μπορεί να το αντέξει οικονομικά. Ο -προφανώς- πιο φθηνός f1.8 παραμένει πιο ποιοτικός σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού και παράγει πολύ μικρότερο βάθος πεδίου από έναν f2.8 που βρίσκει κανείς συνήθως στους φακούς με ζουμ, ωστόσο ο f1.4 μπορεί να παράγει 4 φορές περισσότερο φως από τον f2.8.
(credits: Γιώργος Μασχαλίδης)
Ο "ιδανικός" φακός
Μία από τις φράσεις που ακούγονται αρκετά συχνά είναι η εξής: “Αν πρέπει να κουβαλάς μαζί σου μόνο έναν φακό, τότε αυτός θα πρέπει να είναι ένας 50mm”. Ο λόγος; Επειδή είναι ίσως ο μοναδικός φακός που μπορεί να ανταποκριθεί σχεδόν σε κάθε περίσταση! Για παράδειγμα:
Αρχιτεκτονική φωτογραφία: Ένας 50άρης φακός είναι ιδανική επιλογή για φωτογράφηση κτηρίων, αρκεί να είστε σίγουροι ότι η κάμερα βρίσκεται παράλληλα στο έδαφος, για όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αποφυγή παραμορφώσεων
Χαμηλός φωτισμός: Ένας 50άρης με ανοιχτό διάφραγμα σας επιτρέπει να τραβήξετε άφοβα σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού, αποφεύγοντας παράλληλα τα υψηλά ISO
Πορτραίτα: Αν δε θέλετε να συμπεριλάβετε πολύ από το φόντο στο κάδρο σας, πλησιάστε το μοντέλο που έχετε απέναντί σας για να δημιουργήσετε ένα δυναμικό πορτραίτο
Διαφημιστική φωτογραφία: Το μικρό βάθος πεδίου, αν χρησιμοποιηθεί σωστά, μπορεί να απομονώσει ιδανικά το αντικείμενο ή μέρος αυτού.
Σκηνή δρόμου: Κι όμως, αρκετοί φωτογράφοι σε αυτό το είδος χρησιμοποιούν 50άρη φακό, προκειμένου να κεντρίσουν το μάτι στο σημείο που θέλουν, συμπεριλαμβάνοντας παράλληλα και το γύρω σκηνικό.
Φωτογραφία άρθρου: Dimitris Vakri
Για να γράψετε κάποιο σχόλιο, πρέπει πρώτα να συνδεθείτε!