Η φωτογράφηση κινούμενων θεμάτων είναι μια καλή ευκαιρία για κάθε φωτογράφο προκειμένου να πειραματιστεί με κάτι καινούριο. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι να αποτυπώσεις ένα θέμα το οποίο κινείται, δίνοντας περισσότερο ενδιαφέρον σε αυτό το "είδος" φωτογραφίας.
Εστίαση
Η εστίαση αποτελεί πραγματική πρόκληση στη φωτογράφηση κινούμενων θεμάτων, ειδικά όταν αυτά βρίσκονται σε μικρή απόσταση από τη μηχανή και κινούνται με μεγάλη ταχύτητα. Για τέτοιες περιπτώσεις υπάρχει η συνεχής αυτόματη εστίαση (continuous AF) που επιτρέπει στη μηχανή να εστιάζει καθ’ όλη τη διάρκεια που κρατείται πατημένο το πλήκτρο. Το αντίθετο συμβαίνει με το πρόγραμμα single-shot.
Γενικότερα, οι σύγχρονες επαγγελματικές μηχανές είναι εξοπλισμένες με εξελιγμένα συστήματα εστίασης τα οποία διαθέτουν διάφορα προγράμματα, αλλά και τρόπους παραμετροποίησης της εστίασης. Έτσι, ακόμα και στις πιο δύσκολες περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα σε έναν αγώνα της Formula 1, μπορείτε να έχετε ακριβώς το αποτέλεσμα που θέλετε.
Φωτογραφία: Ιωάννης Ζορμπάς
Πάγωμα της κίνησης
Συνήθως, στη φωτογράφηση κινούμενων θεμάτων, το ζητούμενο είναι το πάγωμα της κίνησης. Αυτό επιτυγχάνεται με μία γρήγορη ταχύτητα κλείστρου. Στις compact, όπου η χειροκίνητη επιλογή ταχύτητας κλείστρου δεν είναι διαθέσιμη, ο φωτογράφος πρέπει να βασιστεί στο υποπρόγραμμα φωτογράφησης σπορ, που θέτει ως κύρια προτεραιότητα τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα κλείστρου.
Ως γνωστόν, η ταχύτητα κλείστρου εξαρτάται άμεσα από την τιμή του διαφράγματος. Συνεπώς, όσο πιο φωτεινός είναι ένας φακός κι όσο πιο ανοιχτό είναι το μέγιστο διάφραγμά του, τόσο γρηγορότερη ταχύτητα μπορεί να επιλέξει ο χρήστης ή η ίδια μηχανή. Όταν η τιμή τού διαφράγματος δεν επιτρέπει την επιλογή μεγάλων ταχυτήτων, η μόνη λύση είναι η αύξηση της ευαισθησίας, με κόστος βέβαια τον εντονότερο θόρυβο.
Το πόσο γρήγορη πρέπει να είναι η ταχύτητα κλείστρου προκειμένου να παγώσει ένα θέμα, εξαρτάται από την ταχύτητα με την οποία αυτό κινείται. Για παράδειγμα ένας δρομέας “παγώνει” θεωρητικά εύκολα με ταχύτητα 1/250sec, ενώ οι έλικες ενός ελικοπτέρου απαιτούν ταχύτητα τουλάχιστον 1/4000sec.
Πάγωμα της κίνησης με χρήση φλας
Από τα παραπάνω που διαβάσαμε μπορεί εύκολα να προκύψει η εξής εύλογη απορία: Πώς θα χρησιμοποιήσω υψηλή ταχύτητα για να παγώσω την κίνηση σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού; Δεδομένου ότι με υψηλές ταχύτητες κλείστρου η ποσότητα του φωτός που εισέρχεται στον αισθητήρα μειώνεται ακόμη περισσότερο, η χρήση υψηλού ISO φαίνεται αναποτελεσματική.
Τη λύση σε αυτές τις περιπτώσεις έρχεται να δώσει το φλας, καθώς μία από τις ικανότητες που έχει, πέρα από το να προσθέτει φως, είναι να “παγώνει” τον χρόνο. Ακόμη και με χρήση αργής ταχύτητας κλείστρου, το φλας μπορεί να αποτυπώσει ακίνητο ένα θέμα το οποίο κινείται.
Φωτογραφία: Ιωάννης Ζορμπάς
Αργή ταχύτητα κλείστρου
Πιθανόν να έχετε δει φωτογραφίες στις οποίες απεικονίζεται μια παραμυθένια παραλία, με το νερό να φαίνεται σαν να έχει μια απαλή υφή ή δρόμοι τη νύχτα με τα φώτα των αυτοκινήτων να διαγράφουν την κίνησή τους με γραμμές ή ένα νυχτερινό star trail όπου καταγράφεται η κίνηση των αστεριών. Αυτές και πολλές ακόμη περιπτώσεις απαιτούν τη χρήση τριπόδου και φυσικά μία αργή ταχύτητα κλείστρου.
Όταν, λοιπόν, θέλουμε να καταγράψουμε την πορεία μίας κίνησης, είτε μικρή, είτε μεγάλη, εκτός από μια αργή ταχύτητα κλείστρου, θα χρειαστούμε κι ένα τρίποδο. Το τρίποδο είναι απαραίτητο έτσι ώστε να κρατηθεί ο περιβάλλοντας χώρος εστιασμένος και σταθερός, όσο το κινούμενο θέμα θα κινείται ελεύθερα μέσα στο κάδρο.
Στη φωτογραφία αυτή η χρήση αργής ταχύτητας κλείστρου έχει βοηθήσει στην αποτύπωση της κίνησης του τραμ. Παρόλο που το βαγόνι έχει βγει “κουνημενο”, δεν μας ενοχλεί, ίσα ίσα που το στοιχείο αυτό είναι που δίνει ενδιαφέρον στην εικόνα. Αν το τραμ είχε “παγώσει” με μια πιο γρήγορη ταχύτητα κλείστρου, το νόημα όλης της εικόνας θα άλλαζε.
Φωτογραφία: Γιώργος Μασχαλίδης
Τεχνική Panning
Πρόκειται για μία τεχνική φωτογράφησης που επιτρέπει να βγαίνει σταθερό το κινούμενο θέμα, την ίδια στιγμή που όλος ο υπόλοιπος περιβάλλοντας χώρος φαίνεται να βρίσκεται σε μια αέναη και ασαφή κίνηση.
Φωτογραφία: Γιώργος Ξανθινάκης
Για περισσότερα σχετικά με αυτήν τη τεχνική μπορείτε να διαβάσετε στο αναλυτικό μας άρθρο σχετικά με το Panning.
Εσείς πώς συνηθίζετε να αποτυπώνετε ένα θέμα το οποίο κινείται; Πείτε μας στα σχόλια!
Για να γράψετε κάποιο σχόλιο, πρέπει πρώτα να συνδεθείτε!