Το χρώμα εξαρτάται άμεσα από το είδος τής φωτιστικής πηγής και τη χρωματική θερμοκρασία που έχει το φως που εκπέμπει. Αλλιώς φαίνεται ένα χρώμα που φωτίζεται από τον ήλιο κι αλλιώς όταν φωτίζεται από μία οικιακή λάμπα πυρρακτώσεως. Οι άνθρωποι δεν αντιλαμβάνονται τη διαφορά αυτή, γιατί τα μάτια τους έχουν μάθει να προσαρμόζονται αυτόματα και να αποδίδουν σωστά τα χρώματα κάτω από διαφορετικές φωτιστικές συνθήκες.
Με τις ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές όμως, δεν συμβαίνει το ίδιο. Προκειμένου να αποδώσουν σωστά τα χρώματα μίας εικόνας, οι φωτογραφικές μηχανές αναζητούν κι ορίζουν το χρώμα εκείνο που κατά την εκτίμησή τους είναι λευκό. Εάν μια μηχανή μπορεί να αναπαράγει με ακρίβεια το λευκό χρώμα, θα αποδώσει σωστά και όλα τα υπόλοιπα. Η διαδικασία αυτή ονομάζεται εξισορρόπηση λευκού (white balance). Πρόκειται στην πραγματικότητα για μία λειτουργία καθοριστικής σημασίας, αφού από αυτήν εξαρτάται, κατά ένα μεγάλο μέρος, η ακρίβεια της αναπαραγωγής των χρωμάτων στη φωτογραφία.
Φωτογραφία: Ιωάννης Ζορμπάς
Η εξισορρόπηση λευκού μπορεί να ρυθμιστεί με τρεις τρόπους: αυτόματα, χειροκίνητα και βάσει προκαθορισμένων τιμών. Κατά τη χειροκίνητη ρύθμιση, ο χρήστης καλείται να στρέψει τη μηχανή και να καδράρει μία επιφάνεια λευκού ή μέσου γκρι χρώματος. Αφού πατήσει το πλήκτρο απελευθέρωσης κλείστρου, η μηχανή “διαβάζει” τη συγκεκριμένη τιμή και την αναπαράγει για όλες τις επόμενες εικόνες μέχρις ότου απενεργοποιηθεί η χειροκίνητη ρύθμιση λευκού.
Η εξισορρόπηση λευκού είναι μία λειτουργία που αφορά τα αρχεία JPEG και TIFF, καθώς στα αρχεία RAW η ρύθμιση της ακρίβειας των χρωμάτων μπορεί να πραγματοποιηθεί μετά τη λήψη, κατά τη διάρκεια επεξεργασίας στον υπολογιστή (post-process). Περισσότερα σχετικά με τις ιδιότητες κάθε τύπου αρχείου μπορείτε να διαβάσετε στο αντίστοιχο άρθρο.
Επιλογή ρυθμίσεων
Οι περισσότεροι ερασιτέχνες φωτογράφοι επιλέγουν να αφήνουν την ισορροπία λευκού στην αυτόματη λειτουργία. Η αυτόματη εξισορρόπηση λευκού εξισορροπεί, ως επί το πλείστον, τη σωστή απόδοση των πραγματικών χρωμάτων. Αυτό φαντάζει ιδανικό για τη συντριπτική πλειοψηφία των λήψεων. Ειδικά σε εξωτερικές φωτογραφήσεις και λήψεις τοπίων, η ακριβής αναπαραγωγή των χρωμάτων είναι σημαντική παράμετρος για μία πετυχημένη εικόνα.
Φωτογραφία: Μιχάλης Πατάκος
Κάποιες φορές όμως, η συνειδητά εσφαλμένη επιλογή της εξισορρόπησης λευκού, όχι μόνο δε λειτουργεί αρνητικά, αλλά ενισχύει κιόλας τον δυναμισμό και την ατμόσφαιρα στην εικόνα. Ένα κλασσικό παράδειγμα είναι η φωτογράφηση ηλιοβασιλέματος. Ως γνωστόν, εκείνη την ώρα, η χρωματική θερμοκρασία είναι πολύ χαμηλότερη απ’ ό,τι κατά τη διάρκεια της υπόλοιπης μέρας. Με την αυτόματη εξισορρόπηση λευκού, η μηχανή εξισώνει αυτόματα τη διαφορά, προσπαθώντας να αποδώσει όσο το δυνατόν πιο αληθοφανή χρώματα.
Το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας είναι η δημιουργία μίας χρωματικά σωστής, αλλά άτονης εικόνας. Αντίθετα, εάν η εξισορρόπηση λευκού ρυθμιστεί στην προκαθορισμένη τιμή daylight (ημερήσιο φως), η τελική φωτογραφία θα είναι ασύγκριτα πιο εντυπωσιακή, με τους θερμούς τόνους να απογειώνουν την ατμόσφαιρα και τον δυναμισμό της εικόνας.
Φωτογραφία: Γιώργος Μασχαλίδης
Ένα άλλο παράδειγμα θα μπορούσε να είναι η φωτογράφηση ενός χιονισμένου τοπίου. Εκεί, η αυτόματη εξισορρόπηση λευκού θα έδινε ουδέτερο αποτέλεσμα, με μία ρύθμιση που θα εξίσωνε την πολύ υψηλή χρωματική θερμοκρασία της συγκεκριμένης σκηνής. Αντίθετα, η ρύθμιση του λευκού στην τιμή tungsten (για λήψη με λαμπτήρα πυρρακτώσεως) θα συνεπαγόταν τη δημιουργία μίας εικόνας με ιδιαίτερα έντονους μπλε τόνους, κάτι που θα ενίσχυε την αίσθηση του ψύχους.
Για να γράψετε κάποιο σχόλιο, πρέπει πρώτα να συνδεθείτε!