Λίγα λόγια

Πρόκειται για την πιο ευέλικτη και πρακτική κατηγορία φακών. Διαθέτοντας ένα οπτικό εύρος μεγαλύτερο κι από αυτό του ματιού ενός ανθρώπου, μπορούν να αιχμαλωτίσουν εντυπωσιακά τοπία και σκηνικά. Ένα από τα πιο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους είναι ότι μπορούν να παραποιούν και να διαστρευλώνουν την πραγματικότητα. Αυτό μπορεί άλλοτε να συμβάλλει ως αρνητικός παράγοντας κι άλλοτε να χρησιμοποιηθεί δημιουργικά ως κάτι θετικό.

Προφανές συμπέρασμα λοιπόν, είναι ότι οι ευρυγώνιοι φακοί χρησιμοποιούνται κατά κόρον από φωτογράφους τοπίου, προκειμένου να δώσουν έμφαση στην απόσταση και το βάθος μίας σκηνής. Τέτοιου είδους φακοί τούς επιτρέπουν να αποτυπώσουν πολύ περισσότερα πράγματα απ’ ότι ένας τηλεφακός.

 

Προοπτική

Σε όλο αυτό το παιχνίδι, σημαντικό ρόλο έρχεται να παίξει ο παράγοντας “προοπτική”. Τα αντικείμενα που βρίσκονται κοντά στον φακό, μοιάζουν να είναι πολύ πιο μακριά κι αυτά που βρίσκονται στο βάθος εμφανίζονται πολύ μικρότερα απ’ ότι στην πραγματικότητα.

Μια ωραία λήψη που τονίζει τη δυνατότητα που προσφέρει ένας φακός αυτού του είδους, είναι να τραβήξετε από πολύ χαμηλά και κοντά στο έδαφος, προκειμένου να συμπεριλάβετε σε πρώτο πλάνο στο κάδρο σας, όσο περισσότερο έδαφος γίνεται. Έτσι, δημιουργούνται αυτόματα κάποιες νοητές γραμμές που κατευθύνουν το μάτι σε ό,τι βρίσκεται στο πίσω μέρος τού κάδρου.

Ακόμη ένας καλός λόγος για να επιλέξεις μία τέτοια λήψη, είναι στην περίπτωση όπου το έδαφος έχει κάποια ωραία υφή την οποία μπορείς να αποτυπώσεις από κοντά, όπως στην παρακάτω φωτογραφία.

 

(Λήψη στα 24mm | credits: Dimitris Vakri)

 

Τρίποδο

Ένα τρίποδο είναι χρήσιμο σε τέτοιες περιπτώσεις, καθώς σου δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσεις πιο αργές ταχύτητες κλείστρου, επιτρέποντάς σου να κλείσεις κι άλλο το διάφραγμα προκειμένου η λήψη να είναι όσο τον δυνατόν πιο όξινο αποτέλεσμα. Πχ. Ένα διάφραγμα από F11 μέχρι F16 είναι μία καλή τιμή για να αποτυπώσεις καθαρά ένα τοπίο.

 

Υπερ-ευρυγώνιοι

Ένας 28mm φακός αποτελεί μία καλή επιλογή για φωτογραφία τοπίου ή αρχιτεκτονική φωτογραφία, ωστόσο ακόμη και πιο ευρυγώνιοι φακοί μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να εντάξουν όπως είπαμε, περισσότερο βάθος και προοπτική στην εικόνα μας. Γενικά, οτιδήποτε κάτω από τα 20mm υπάγεται στην κατηγορία τού “υπερ-ευρυγώνιου” φακού.

 

(Λήψη στα 15mm | credits: Γιώργος Μασχαλίδης)

 

Στην κατηγορία αυτή, οι παραμορφώσεις γίνονται ακόμα πιο εμφανής, ιδιαίτερα στα άκρα του κάδρου, όμως τέτοιοι φακοί διαθέτουν μεγαλύτερο βάθος πεδίου που σημαίνει ότι μπορείς να έχεις πολύ πιο εύκολα εστιασμένο τόσο το πρώτο πλάνο σου, όσο και ό,τι βρίσκεται στο βάθος τού κάδρου. Επομένως, το βάθος πεδίου που χρειάζεσαι και η προοπτική η οποία θέλεις να δώσεις στη φωτογραφία σου, είναι οι δύο παράγοντες που θα καθορίσουν το αν θα χρησιμοποιήσεις ευρυγώνιο ή υπερ-ευρυγώνιο φακό.