Το να γίνεις freelancer φωτογράφος είναι εύκολη υπόθεση. Το να γίνεις freelancer φωτογράφος που θα βγάζει χρήματα, είναι κάτι τελείως διαφορετικό.

Για πολλούς, το να δουλεύουν για τον εαυτό τους αποτελεί το ιδανικό επάγγελμα. Τα ευέλικτα ωράρια, η ελευθερία επιλογής χώρου εργασίας και η δυνατότητα επιλογής ή απόρριψης κάποιου πρότζεκτ, είναι μερικά από τα θετικά αυτής της περίπτωσης. Ασφαλώς, όμως, υπάρχουν κι αρκετά αρνητικά, με βασικό και κύριο το μη σταθερό εισόδημα.

Για το λόγο αυτό, θα προσπαθήσω να μοιραστώ μαζί σας κάποιες χρήσιμες συμβουλές πάνω σε αυτό το κομμάτι.

 

Χτίσε την εικόνα σου

Το βασικότερο για έναν freelancer φωτογράφο είναι η πρώτη εντύπωση που αφήνει στον υποψήφιο πελάτη. Ειδικά στις μέρες μας, ένας φωτογράφος οφείλει να χρησιμοποιεί προς ώφελός του τα social media, όσο καλύτερα μπορεί, προκειμένου να χτίσει την εικόνα του. Μία καλοσχεδιασμένη προσωπική ιστοσελίδα είναι εξίσου σημαντική προκειμένου να σε προσεγγίσει ένας πελάτης.

 

Προσεκτικά επιλεγμένο portfolio

Είτε ξεκινάς τώρα, είτε έχεις από πίσω σου κάποια χρόνια εμπειρίας, απαιτείται να έχεις να δείξεις δείγμα τής δουλειάς σου. Τον δυνητικό σου πελάτη, όμως, δεν τον ενδιαφέρει κάθε κλικ που έχεις πατήσει, αλλά τα καλύτερα από αυτά τα κλικ. Να θυμάσαι, έχεις περισσότερες πιθανότητες να πάρεις μια δουλειά αν δείξεις 20 πολύ καλές φωτογραφίες, παρά 50 μέτριες.

 

Ανάλαβε δουλειές που σε τρομάζουν

Οι δουλειές αυτές είναι -εκείνη τη στιγμή- οι πιο σημαντικές που θα έχεις κάνει. Είτε είσαι στην αρχή της καριέρας σου, είτε έμπειρος επαγγελματίας, πάντα θα υπάρχει κάποια πιο δύσκολη δουλειά που θα σκέφτεσαι να απορρίψεις επειδή φοβάσαι. Ανάλαβέ τη! Δοκίμασε τα όρια σου, γιατί μέσα από αυτό θα βελτιωθείς και αυτομάτως θα κερδίσεις και περισσότερα χρήματα.

 

Η φωτογραφία δρόμου σπανίως θα σου αποφέρει πολλά χρήματα, ωστόσο αποτελεί σίγουρα ένα παράδειγμα που τρομάζει πολλούς φωτογράφους.
Φωτογράφος: Γιώργος Μασχαλίδης

 

Σωστή κοστολόγηση

Αναμφίβολα μία από τις δυσκολότερες αποφάσεις που πρέπει να πάρεις, πριν καν ξεκινήσεις τη δουλειά μάλιστα, είναι το "πόσα θα ζητήσεις". Μια σωστή κοστολόγηση επιτυγχάνεται λαμβάνοντας υπόψιν πολλούς παράγοντες. Πολλές φορές δεν μπορείς να γνωρίζεις το ποσό που είναι διατεθιμένος να ξοδέψει ο πελάτης και σε καμία περίπτωση δε θέλεις να υποτιμήσεις τον εαυτό σου ξοδεύοντας ώρες δουλεύοντας για λίγα χρήματα ή να του προτείνεις μία πολύ ακριβή τιμή και να χάσεις τη δουλειά. Το καλύτερο που μπορείς να κάνεις σε αυτή την περίπτωση είναι να μη δίνεις μια τιμή από την πρώτη κιόλας συζήτηση με τον πελάτη. Ζήτα λίγο χρόνο να δεις τις λεπτομέρεις και να κάνεις μια εκτίμηση για το πόσο χρόνο θα σου πάρει η δουλειά, και απάντησέ του μετά από λίγες ώρες.

 

Να είσαι πάντα (και παντού) διαθέσιμος

Όταν σε καλεί κάποιος, σου έρχεται ένα νέο μήνυμα ή λαμβάνεις ένα email, πρέπει να είσαι πάντα σε θέση να απαντήσεις άμεσα. Όταν πρόκειται για νέο πελάτη, πιθανότατα εκείνη τη στιγμή να σε έχει ψάξει, να του άρεσε η δουλειά σου και να επικοινώνησε άμεσα μαζί σου. Στη βράση κολλάει το σίδερο! Αν του απαντήσεις 1-2 μέρες μετά ή ακόμα και αρκετές ώρες αργότερα, μπορεί να τον χάσεις. Από την άλλη, όταν πρόκειται για ήδη υπάρχων πελάτη, μπορεί να έχεις λίγη παραπάνω ευελιξία, αλλά και πάλι... δε θέλεις να τον δυσαρεστήσεις.

Σαν έξτρα σημείωση πάνω σε αυτό, θα ήθελα να υπογραμμίσω τη σημαντικότητα του να είσαι και "παντού" διαθέσιμος εκτός από "πάντα". Δώσε στον πελάτη σου εναλλακτικές επιλογές επικοινωνίας μαζί σου. Τηλέφωνο, SMS, E-mail, Viber, WhatsApp, Messenger... μην αποκλείεις τίποτα γιατί ποτέ δε ξέρεις τί θεωρεί εκείνος πιο ιδανικό.


Κάνε αρκετές TFP συνεργασίες

Πρόκειται για έναν όρο ο οποίος είναι περισσότερο διαδεδομένος στο εξωτερικό, αλλά είναι κάτι που κάνουν κι εδώ στην Ελλάδα, απλώς μερικοί δεν το γνωρίζουν υπό αυτό τον όρο. Το TFP βγαίνει από το Time for Print / Time for Portfolio και δηλώνει ουσιαστικά τις δωρεάν δουλειές που γίνονται σε αντάλλαγμα για την ενίσχυση του portfolio. Ναι, προκειμένου να βγάλεις λεφτά, πρέπει να κάνεις δωρεάν δουλειές, όσο οξύμωρο κι αν μπορεί να ακούγεται σε κάποιους. Μία TFP συνεργασία ανάμεσα σε έναν φωτογράφο κι ένα μοντέλο μπορεί να αποφέρει καλές φωτογραφίες και για τους δύο, οι οποίες αργότερα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως υλικό για να κλείσεις κάποια άλλη δουλειά.

 

Η συνεργασία ανάμεσα σε έναν φωτογράφο κι ένα μοντέλο είναι η πιο συνηθισμένη μορφή TFP

 

Μάθε να δουλεύεις γρήγορα (όχι βιαστικά)

Οι ρυθμοί αλλάζουν. Στην εποχή μας ίσως να είναι καλύτερα να παραδώσεις μια καλή δουλειά μέσα σε 10 μέρες, παρά μια τέλεια δουλειά σε 15. Αυτό βέβαία, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό κι από το είδος της δουλειάς. Ένας φωτοδημοσιογράφος για παράδειγμα, οφείλει να παραδώσει τη δουλειά του όσο πιο γρήγορα μπορεί. Η ταχύτητα για εκείνον είναι το σημαντικότερο προσόν στη δουλειά αυτή. Σε αντίθεση με έναν φωτογράφο τοπίου ο οποίος χρειάζεται χρόνο και μελέτη προκειμένου να παράγει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Σε κάθε περίπτωση όμως, η ταχύτητα παίζει πολύ σημαντικό ρόλο για να κρατήσεις έναν πελάτη.

 

Συνέχισε να μαθαίνεις

Ένας σωστός επαγγελματίας πρέπει να εξελίσσεται συνέχεια. Ο καλύτερος τρόπος για να το κάνει αυτό είναι εξασκώντας τη ματιά του. Πώς μπορείς να το κάνεις αυτό; Αφιέρωσε λίγα λεπτά την ημέρα κοιτώντας βραβευμένες φωτογραφίες, ιστορικές εικόνες, κάνοντας μια μικρή έρευνα γι' αυτές, αλλά και για τη ζωή τού φωτογράφου που τις έβγαλε. Τα αφιερώματα που κάνουμε μέσα από το site μας, είναι μια καλή ευκαιρία για να αρχίσεις.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της σημαντικότητας της εξέλιξης σε αυτό το επάγγελμα, αποτελούν οι φωτογράφοι γάμου. Όλοι έχουμε παρατηρήσει την εξέλιξη που υπάρχει σε αυτό τον κλάδο τής φωτογραφίας, με νέες και πρωτότυπες λήψεις να παρουσιάζονται συνεχώς. Σε αντίθεση, λοιπόν, με τους "κλασσικούς" φωτογράφους των προηγουμένων ετών οι οποίοι νοιάζονταν απλώς να κάνουν ένα κλικ, οι εξελιγμένοι φωτογράφοι έχουν πολύ περισσότερες πιθανότητες να κλείσουν μια δουλειά, ακόμη κι αν ζητάνε περισσότερα χρήματα.

 

Ελπίζω να σας φάνηκαν χρήσιμες οι συμβουλές αυτές και να σας βοηθήσουν στο μέλλον! Μπορείτε να μοιραστείτε την άποψή σας στα σχόλια παρακάτω ή και να προσθέσετε κι εσείς με τη σειρά σας κάποια συμβουλή που μπορεί να ξέχασα.